Italian flag Russian flag German flag Netherlands flag Belgium flag Austrian flag French flag Spanish flag British flag

'Dus, wilt u uw atmosferische auto turbocharge?'

Het is een algemene misvatting dat het monteren van een turbocharger is net zo eenvoudig als bouten een aan! Sommige mensen denken dat het een zwarte doos die in het handschoenenkastje zit met een boost-knop op het dashboard! Misschien is het van het kijken te veel 'Mad Max' films (die uiteraard gebruik gemaakt van een power ondermijnt compressor)?! Een turbo als motor component kan de uitgangsvermogen van 30% vrij gemakkelijk en tot 100% in sommige gevallen. Daarom is het eerste ding om te kijken is de motor zelf. Is de motor bestand tegen dat soort van verhoging in de huidige staat? Was het in staat toen het nieuw was? Ook zijn de koppeling, de transmissie en de remmen tot aan de baan?

In 99% van de gevallen, of het nu een benzine of diesel, is de motor simpelweg nooit is ontworpen om te gaan met dat soort toename van vermogen en koppel. Dus, voordat je kunt zelfs gaan nadenken over matching en het monteren van een turbo moet je eerst rekening houden met de motor. De fundamentele verschillen tussen een atmosferische en een turbo-motor zijn: de compressieverhouding, nokkenas profielen, tanken, ontstekingstijdstip, het type zuigers en de kracht van een deel van de draaiende delen.

Voor het uitvoeren van een conversie op een atmosferische motor, zou de volgende wijzigingen aan de motor moeten worden ondernomen om effectief te voltooien van de retrofit:

  1. Fabricage van zowel de inlaat-en uitlaatspruitstukken op de specifieke toepassing past.
  2. Motor compressieverhouding worden gecontroleerd en waar nodig verlaagd, idealiter zou dit tussen de 7.5:1 en 8.5:1 (meestal) tot een aanzienlijke boost druk om te worden gebruikt mogelijk te maken. Dit kan op drie manieren voorkeur montage van valse lage druk zuigers bewerking de top van de standaard zuigers of het aanbrengen van een dikkere pakking of afstandsplaat.
  3. Nokkenas-specificatie moet ook worden gecontroleerd om ervoor te zorgen dat de duur en de klep overlap niet te groot is voor de toepassing. Idealiter zou dit een nokkenas van milde duur en overlap te zijn.
  4. Het brandstofsysteem dat wil zeggen injectoren, brandstofpomp, druk en in kaart brengen van de ontsteking systeem zou ook moeten worden aangepast voor de toegenomen eisen van de turbo. Het ontstekingstijdstip moet worden vertraagd als de turbodruk stijgt.
  5. Om de juiste turbo voor de toepassing zouden we de volgende basisgegevens nodig te specificeren:
    a)  Cilinderinhoud
    b)  Maximale toerental
    c)  Toepassing of het gebruik dat wil zeggen straat auto / drag / race etc.
    d)  Voorspelde pk en koppel eisen
    e)  Een impuls geven drukeisen
    f)   Als de motor moet worden intercooler of chargecooled

Als je vastbesloten bent om nog verder te gaan met turbotechniek uw voertuig, moet u eerst vinden een conversie specialist en advies in te winnen van hen. Conversies kan zo erg duur krijg je een citaat uit uw conversie specialist alvorens te overwegen het project verder.