Italian flag Russian flag German flag Netherlands flag Belgium flag Austrian flag French flag Spanish flag British flag

Wat zijn de componenten van een turbo?

De lay-out van de turbo in een bepaalde toepassing is cruciaal voor een goed uitvoeren van systeem. Intake en afvoer leidingen wordt vaak voornamelijk gedreven door de verpakking beperkingen. Het is belangrijk de noodzaak van een compressor omloopklep (gewoonlijk aangeduid als nlow-off ventiel, bypass ventiel of dumpvalve) op de inlaattraject en afvoerklep de uitlaatgasstroom.

Turbocharger Componenten

Andere Componenten

 

Blow-Off (Bypass) Ventiel / Dumpvalve

De Blow-Off ventiel (BOV) is een overdrukbeveiliging op het inlaattraject om de turbo's compressor voorkomen dat in de golf. De BOV moet worden geïnstalleerd tussen de compressor en het gasklephuis, bij voorkeur stroomafwaarts van de inlaatluchtkoeler (indien aanwezig). Wanneer het gas snel gesloten, wordt de luchtstroom snel verlaagd waardoor vloei-instabiliteit en drukschommelingen. Deze snel delende drukschommelingen zijn het hoorbare bewijs van golf. Surge kan uiteindelijk leiden tot lager verzuim als gevolg van de hoge belastingen die ermee verbonden zijn stuwkracht.

Blow-Off ventielen gebruiken een combinatie van manifold druk signaal en veerkracht om te detecteren wanneer het gaspedaal wordt gesloten. Als het gaspedaal snel wordt gesloten, de BOV-openingen te stimuleren in het inlaattraject naar de atmosfeer om de druk te verlichten; helpen om het fenomeen van de surge te elimineren.

Wastegates

Aan de uitlaatzijde een Wastegate geeft ons een middel om de vuldruk van de motor te regelen. Sommige commerciële diesel applicaties geen gebruik maken van Wastegates at all. Dit type systeem heet een vrij zwevende turbo. Echter, de overgrote meerderheid van de benzine-performance toepassingen vereisen een wastegate. Er zijn twee configuraties van Wastegates, intern of extern. Zowel interne als externe Wastegates een middel zijn om de uitlaatgasstroom omzeilen van het turbinewiel. Omzeilen deze energie (bv. uitlaatgassen stroom) vermindert het vermogen het besturen van de turbine wiel om de kracht die nodig is voor een bepaalde boost niveau evenaren. Net als bij de BOV, de wastegate gebruikt boost druk en veerkracht te reguleren de stroom het omzeilen van de turbine.

Interne Wastegates zijn ingebouwd in het turbinehuis en bestaan ​​uit een "flap" klep, crankarm, rod end, en pneumatische aandrijving. Het is belangrijk om deze aandrijving uitsluitend wordt aangesloten op de druk te verhogen, dwz het is niet ontworpen om vacuüm te behandelen en als zodanig mag niet worden gerelateerd aan een inlaatspruitstuk.

Externe Wastegates worden toegevoegd aan de uitlaat leidingen op het uitlaatspruitstuk of header. Het voordeel van een externe wastegates dat overbrugde stroom kan opnieuw in de uitlaatstroom verder stroomafwaarts van de turbine. Dit lijkt het verbeteren van de turbine prestaties. Op race-toepassingen kan dit wastegated uitlaatstroom direct worden afgevoerd naar de atmosfeer.

Informatie verstrekt door: Garrett Performance Producten